Jak poprawić rentowność w swojej firmie?
Każda firma chce mieć jak najlepszą rentowność, ale większości z nich się to nie udaje. Niestety diabeł tkwi w szczegółach – czasem niepozorny, trudny do wykrycia problem jest w stanie drastycznie pogorszyć wyniki finansowe. Jak skutecznie poprawić rentowność w firmie?
Znalezienie problemu to już pół sukcesu
Wyniki finansowe firmy składają się z rzędów liczb, które nie mówią za wiele osobom niewtajemniczonym. Oczywiście CEO oraz kadra zarządcza nie są w tym gronie, ale nawet im może umknąć problem, który zaszył się w tabelach i zestawieniach. Znalezienie oraz zidentyfikowanie przyczyny niskiej rentowności jest już połową sukcesu.
Tak właściwie przyczyna rzadko kiedy jest jedna, a tak naprawdę jest ich co najmniej kilka, a do tego oddziaływają one wzajemnie między sobą. Jeśli nie wiesz, co jest źródłem problemu w przypadku twojej firmy, to sięgnij po pomoc. Skorzystaj z usług consultingowych zewnętrznego CFO, który wykona dokładny audyt finansów firmy, zidentyfikuje wszystkie problemy i zaproponuje konkretne rozwiązania. Niestety dopóki nie wykryjesz, jakie są przyczyny problemów z rentownością czy płynnością finansową w twojej firmie, po prostu nie będziesz w stanie ich rozwiązać.
Co dalej?
Jeśli wiesz już, jaka jest przyczyna problemów z rentownością, powinno udać Ci się znaleźć potencjalne rozwiązania. Niestety nie zawsze łatwo jest je wdrożyć w życie – tutaj też przyda się pomoc doświadczonego dyrektora finansowego, bo niestety teoria często rozmija się z praktyką. Aby ułatwić Ci zadanie, przygotowaliśmy kilka uniwersalnych rozwiązań problemów z rentownością i pokrótce je omówiliśmy. Nie każde z nich zadziała w przypadku twojej firmy, ale na pewno warto zastanowić się nad każdym!
Optymalizacja kosztów operacyjnych
Jednym z najważniejszych kroków w poprawie rentowności jest dogłębna analiza kosztów operacyjnych. Wielu przedsiębiorców nie dostrzega, że część wydatków jest zbędna lub nadmierna. Warto przyjrzeć się nie tylko kosztom bezpośrednim, związanym z produkcją czy świadczeniem usług, ale także kosztom pośrednim, takim jak administracja, marketing czy logistyka. Dobrze poprowadzona restrukturyzacja procesów zmniejsza wydatki, a więc bezpośrednio przekłada się na poprawę wyników finansowych. Warto przy okazji przyjrzeć się wydatkom na dostawców i postarać się wynegocjować lepsze umowy – nie tyle tańsze, co np. zawierające lepszą jakość usług za tę samą cenę.
Narzędzia do zarządzania projektami
Innowacyjność prawie zawsze zwiększa rentowność firmy – warto wdrażać nowoczesne rozwiązania we wszystkie procesy. Rozważ skorzystanie z efektywnych narzędzi do zarządzania projektami i zadaniami pracowników, zapewnij im do tego lepsze narzędzia oraz sprzęt.
Nie zapominaj o szkoleniach, które podnoszą kompetencje zespołu. Oczywiście jest to dodatkowy koszt, często bardziej wysoki, ale dobrze poprowadzone szkolenie przełożyć się na wzrosty wydajności oraz efektywności, które rekompensują poniesione koszty, a do tego zwiększają lojalność pracowników – a przecież im niższa retencja, tym niższe koszty związane z HR!
Ulepszanie procesów produkcyjnych lub usługowych
W przypadku firm produkcyjnych optymalizacja procesów produkcyjnych stanowi najważniejszy element poprawy rentowności. Ważne jest, aby dokładnie zanalizować każdy etap produkcji i zidentyfikować obszary, które można usprawnić. Przykładowe zmiany, jakich można dokonać, to modyfikacja linii produkcyjnej, wprowadzenie nowych technologii, zmiana strategii zaopatrzenia, skrócenie czasu realizacji zamówień czy zmniejszenie liczby odpadów produkcyjnych albo zmiana technik ich utylizacji. Oczywiście możemy jeszcze długo wymieniać, ale każdy przypadek jest indywidualny, a gdzieś na pewno znajdzie się przestrzeń na innowacje.
Natomiast w przypadku firm usługowych warto skoncentrować się na usprawnieniu procesów obsługi klienta. Tutaj w grę znów wchodzą wspomniane wcześniej szkolenia, a czasami warto rozważyć zwiększenie wydatków (np. poprzez zatrudnienie nowych pracowników), aby poprawić poziom satysfakcji klientów. Pamiętaj, że zadowolony klient będzie wracał do firmy jeszcze przez długie lata!
Inwestycja w rozwój nowych rynków
Poszukiwanie nowych rynków zbytu to jeden z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie rentowności firmy. Rozwój działalności na nowe rynki (niekoniecznie zagraniczne – także w obrębie kraju, regionu lub nawet miejscowości), znacząco zwiększa przychody. Oczywiście zmiany trzeba poprzedzić dokładną analizę rynków docelowych, a koszty też się przecież zwiększają, więc wszystko trzeba dokładnie policzyć i zaplanować z możliwie dużym wyprzedzeniem.